Waar en hoe gaan de eilandbewoners op jullie eiland wonen?
Iedereen heeft nu een woonplek. Tijd om afspraken te maken. Hoe moet het eiland bestuurd worden?
De bestuursvorm is nu gekozen, maar nog niet wie dan de leiding mag zijn. Nu roept deze eilandbewoner dat hij (een van) de leider(s) van het eiland is. Mag dat? Hoe wordt bepaald of iemand de leiding mag worden?
Schrijf de Eilandwet: ‘Als iemand de leider wil worden, dan …’
Heeft er op jullie eiland één persoon de leiding? Ga dan naar vraag A. Hebben jullie een ander systeem? Ga dan naar vraag B.
Vervolgverhalen: Checkpoint A: Buitengesloten minderheid. Checkpoint B: Chaos door storm. Werkt jullie Eilandwet nog? Bedenk een oplossing en schrijf een aangepaste wet als dat nodig is.
Er zijn drie kinderen geboren op het eiland! Als ze opgroeien willen ze ook bepalen hoe het eiland wordt bestuurd. Heeft het eiland er iets aan als jonge eilandbewoners meedenken, is het nuttig?
Schrijf de Eilandwet: ‘Als een kind/jongere wil meebeslissen, dan …’
Maak (aan)tekeningen in het Logboek, om voor de volgende keer te onthouden en op door te bouwen!
Wie zou volgens de afspraken van zijn/haar eigen eiland willen leven?
Elk team presenteert in 1 minuut wat hun eiland de beste plek maakt om samen te leven. Daarna mag iedereen stemmen op het eiland waar hij/zij het meest achter staat.